måndag 24 november 2014

Redo för snö... let it snow... I'm prepared...


Den här köpe jag på en second hand i Paris. Den åkte direkt till kemtvätten när vi kom hem, för jag tror inte att den har tvättats sedan 60 talet. Tre veckor tog det.
Men nu har jag just hämtat denna härliga tibetanska lammpäls på kemtvätten. Som jag har längtat efter att den skulle bli klar. En liten sväng hos sömmerskan ingick också och nu, ta-da! Den luktar betydligt bättre men fortfarande är doften en trygg blandning av min gamla teddybjörn från 60 talet och mormors päls av ruppad nutria, en slags bäverpäls som var behandlad på ett särskilt vis. Jag minns hur kul jag tyckte det lät, ruppad nutria...Om jag hade tänkt lite mer på djuret had jag antagligen tyckt oerhört synd om det, men jag tänkte inte på pälsen som ett före detta djur, jag såg den som mormors tryggt doftande kappa som jag gärna lindade in mig i...
Nu ska jag inte tänka på den här jackan som ett före detta tibetanskt lamm, som levde en stund på 60 talet, jag ska känna mig fin i den och lukta och snusa på den och tänka på min gamla teddybjörn och på mormor såklart...let it snow!

I found this Tibetan lamb fur coat in a second hand store in Paris. I took it straight to the drycleaner when we got home, I do not think it had been cleaned since the 60's. It took them three weeks to fix with it. But now I just picked this wonderful Tibetan lamb fur coat up at the drycleaner. I have been longing for it to get done. And now ta-da! It smells so much better, but I can still sense the safe fragrance of my old teddy bear from the 60's and my grandmothers fur coat that was made out of nutria... I never thought of her fur coat as a former animal, I just saw it as my grandmothers coat that I liked to wrap around me.
I'm not going to think about this fur coat as a former Tibetian lamb, that lived for a while in the 60's, I will fel happy with it and I will sniff and smell and put my nose in to the fur and think of my old teddy bear and of Grandmother of course...let it snow...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar