torsdag 13 november 2014

Mormor.../Grandmother...


var en dam med stil. Alltid en scarves runt halsen, oftast från Hermes och över axeln eller i handen, en handväska från något av de finare modehusen i Paris. På 60-talet fick jag ibland följa med mormor till det oerhört tjusiga modehuset Märthaskolan i Stockholm. I mormors garderob hängde det otaliga kreationer från just det stället. Det jag framför allt minns är det vita pulvret som puffades ut på plaggen för att man skulle kunna lägga upp till rätt längd. Just nu när jag följer Camilla Thulins program Kvalité på UR tänker jag särskilt på mormor, hon köpte verkligen kvalité! Hon hade mycket kläder men många, många plagg var kanske 20 år gamla, ibland mycket äldre än så. Under en period försökte m. göra om mig, hon tyckte väl att jag såg tonårs slafsig ut, då på 70-talet. Jag gillade jeans och piké tröjor som de flesta andra i min ålder, men i några svaga stunder följde jag min mormors önskningar och gick till skolan i brun plisserad kjol, hög-klackade, nätta, svarta läderstövlar och en kappa i kamelhårsfärg, i handen- en attaché portfölj. På våren drog jag för säkerhets skull på mig en kungsblå Busnel jacka som kliade utav bara den. Det är nog den damigaste tiden jag gått igenom så här långt...men jag önskar ibland att jag kunde använda mina Hermes scarves-som jag fått av mamma- utan att känna mig stiff och orörlig...att det bara föll sig helt naturligt att vara elegant och stilfull.. precis som mormor, det var bara helt naturligt....

was a lady with style. Always a scarves around her neck, preferably from Hermes and in her hand a purse from one of the big fashion houses in Paris.
My grandmother always bought clothes with quality. She had a lot of clothes, but many, many things were at least 20 years old or even older. During a period in the 70's she tried to do a total makeover-she was not happy with my sloppy tenage style. I tried to make her happy with wearing a skirt, that was not me, and a coat and light boots that was not me either...that might have been the most lady like era I have gone through so far...but I do wish, sometimes, that I could use my Hermes scarves, without getting the stiff and awkward feeling....that it was all natural to be full with grace and style...just like my grandmother...it was all just natural...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar